You are currently viewing Neribota frylancerių civilinė atsakomybė. Kaip ją apriboti?

Neribota frylancerių civilinė atsakomybė. Kaip ją apriboti?

Frylanceris – tai laisvai samdomas fizinis asmuo, kuris teikia paslaugas kitiems asmenims.

Neribota civilinė atsakomybė reiškia, kad frylanceris privalo atlyginti visus nuostolius, kuriuos jis padarė savo klientams teikdamas paslaugas. Nuostoliai atlyginami nepriklausomai nuo to ar jie buvo padaryti tyčia ar dėl neatsargumo (t.y., nuostolių padaryti nebuvo norima, tačiau jie buvo padaryti dėl nepakankamo frylancerio atidumo ir rūpestingumo).

Neribota atsakomybė apima prievolę atlyginti dviejų rūšių nuostolius:

  1. Tiesioginiai nuostoliai. Juos sudaro nuostoliai, nukentėjusio asmens patirti dėl realaus (faktinio) jo turto sumažėjimo arba praradimo. Pavyzdžiui, klientas frylanceriui perdavė įrankius, naudodamas kuriuos pastarasis turėjo suteikti paslaugas. Baigus paslaugų teikimą, įrankiai turėjo būti grąžinti klientui. Frylanceris įrankius pametė ir dėl to klientas patyrė 800 Eur dydžio nuostolius, kuriuos sudarė prarastų įrankių vertė.
  2. Netiesioginiai nuostoliai. Tai pajamos, kurias nukentėjęs asmuo būtų gavęs, jei nebūtų buvę neteisėtų frylancerio veiksmų. Pavyzdžiui, frylanceris turėjo parengti reklaminę medžiagą koncertui, kurį organizuoja klientas. Iki sutarto termino frylanceris medžiagos neparengė. Kliento koncertas neįvyko, nes nesant reklamos, nesusirinko pakankamas žiūrovų skaičius. Kliento netiesioginiai nuostoliai bus lygus sumai, kurią klientas būtų gavęs, jeigu koncertas būtų įvykęs.

Be prarasto ar sumažėjusio turto bei netektų pajamų, nukentėjęs asmuo taip pat turi reikalavimo teisę ir į tokias sumas:

  1. Pagrįstas išlaidas žalai išvengti ar sumažinti;
  2. Pagrįstos išlaidos, patirtos nustatant patirtos žalos dydį;
  3. Pagrįstos išlaidos, patirtos išieškant žalą neteismine ir teismine tvarka.

Kodėl neribota atsakomybė gali turėti katastrofiškas pasekmes frylanceriui? Panagrinėkime tokią situaciją:

Tarkime, esate reklamos paslaugų teikėju. Klientas užsakė jums sukūrti rinkodaros medžiagą. Jūs tai padarėte. Po dviejų savaičių iš kliento gaunate elektroninį laišką, kuriame pranešama, kad jūsų klientas gavo pranešimą iš Apple Inc. Pranešime teigiama, kad jūsų sukurta rinkodaros medžiaga pažeidė Apple intelektinės nuosavybės teises. Jūs neteisėtai panaudojote kelis logotipus ir šūkius, kurių autorių teisės priklauso Apple Inc. Siekdamas nutraukti pažeidimą, Jūsų klientas turėjo nutraukti rinkodaros kampaniją ir todėl patyrė 1 000 000 Eur dydžio nuostolius. Jūsų atsakomybė yra neribota. Privalote visiškai atlyginti visus nuostolius, kuriuos patyrė jūsų klientas.

Atsidūręs tokioje situacijoje, retas frylanceris kuris galės atlyginti tokio dydžio nuostolius neprarasdamas viso savo asmeninio turto.

Kaip galima apribota neribotą atsakomybę?

Apsaugoti save ir savo turtą galite trimis būdais:

  1. Apdrausdami savo veiklą; ir/ar
  2. Sudarydami sutartį, kurioje numatyta ribota jūsų atsakomybė; ir/ar
  3. Veiklą vykdydami per ribotos atsakomybės įmonę.

1. Profesinės veikos draudimas

Frylancerio atsakomybė gali būti apdrausta profesinės civilinės atsakomybės draudimu. Apsidraudus šiuo draudimu, draudimo bendrovė atlygins nuostolius frylancerio klientui, kuriuos pastarasis patyrė dėl frylancerio kaltės (tyčios ar neatsargumo).

Pastebėtina, kad tam tikros profesijos atstovai privalo drausti savo profesinę atsakomybę. Tokiomis profesijomis, pavyzdžiui, yra:

  • Advokatai;
  • Notarai;
  • Auditoriai;
  • Turto vertintojai;
  • Draudimo tarpininkai;
  • Kelionių organizatoriai;
  • kt.

Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad draudimo bendrovė įsipareigoja atlyginti tik tam tikro dydžio žalą. Jeigu draudimo išmokos nepakaks atlyginti visą žalą, skirtumą tarp draudimo išmokos ir faktinės žalos sumos teks atlyginti pačiam frylanceriui. Dėl šios priežasties draudimas yra gera priemonė valdyti profesinės veiklos riziką, bet ji turi savų trūkumų (įskaitant tai, kad draudimas kainuoja).

2. Sutarties nuostatos ribojančios civilinę atsakomybę

Sutartis – tai susitarimas, kuriame išdėstomos frylancerio ir kliento bendradarbiavimo sąlygos.

Sutartis gali būti sudaryta žodžiu arba raštu. Tačiau primygtinai rekomenduojama sudaryti tik rašytines sutartis. Kilus frylancerio ir kliento ginčui, rašytinė sutartis yra veiksminga frylancerio teisių ir interesų apsaugos priemonė. Sunku įrodyti tam tikrų sąlygų buvimą, jei sutartis buvo sudaryta žodžiu. Ginčo atveju, jūsų žodžiai prieš kitos šalies žodžius, nebent turėsite netiesioginių rašytinių įrodymų (pvz., el. laiškų, sąskaitų faktūrų ir pan.) arba kiti asmenys galės paliudyti ir patvirtinti jūsų žodžius.

Rašytines sutartis galima sudaryti ir pasirašyti tokiais būdais:

  1. Popierinė sutartis. Norėdamos pasirašyti tokią sutartį, šalys turi susitikti asmeniškai, atsispausdinti dokumentą ir jį pasirašyti.
  2. Atspausdinta ir nuskenuota/nufotografuota sutartis. Šalis atspausdina dokumentą ir jį pasirašo, nuskenuoja/nufotografuoja, prideda jį prie elektroninio laiško ir išsiunčia kitai šaliai. Pastaroji jį atspausdina, pasirašo, nuskenuoja/nufotografuoja ir atsiunčia el. paštu.
  3. Elektroninė sutartis. Tokia sutartis sudaroma naudojant kompiuterį ar išmanųjį telefoną/planšetę, o pasirašoma naudojant šalių elektroninius parašus.

Sudarant sutartį, rekomenduotina į ją įtraukti tokias sąlygas, ribojančias frylancerio atsakomybę prieš klientą:

1. Sąlyga, nustatanti maksimalų frylancerio atsakomybės dydį:

„Frylancerio visa ir bet kokia atsakomybė pagal šią sutartį negali viršyti sumos, kurią klientas sumokėjo frylanceriui pagal šią sutartį per šešis mėnesius iki to momento, kai įvyko sutarties pažeidimas dėl kurio klientas patyrė nuostolius.”

2. Sąlyga, nustatanti frylancerio atsakomybę tik už tiesioginius nuostolius:

„Pagal šią sutartį frylanceris atsako tik už tiesioginius nuostolius. Frylanceris neturi prievolės atlyginti netiesioginius nuostolius”.

Į vieną sutartį galima įtraukti abi šias sąlygas.

Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad jeigu sudarytoje sutartyje neaptarsite atsakomybės sąlygų, galios įstatyminės nuostatos, kurios numato, kad:

Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas

„Asmuo, neįvykdęs ar netinkamai įvykdęs savo sutartinę prievolę, privalo atlyginti kitai sutarties šaliai šios patirtus nuostolius, sumokėti netesybas (baudą, delspinigius).” (CK 6.256 straipsnis)

„Padaryti nuostoliai turi būti atlyginti visiškai, išskyrus atvejus, kai įstatymai ar sutartis nustato ribotą atsakomybę.” (CK 6.251 straipsnis)

„Žala yra asmens turto netekimas arba sužalojimas, turėtos išlaidos (tiesioginiai nuostoliai), taip pat negautos pajamos (netiesioginiai nuostoliai), kurias asmuo būtų gavęs, jeigu nebūtų buvę neteisėtų veiksmų. Piniginė žalos išraiška yra nuostoliai. Jeigu šalis nuostolių dydžio negali tiksliai įrodyti, tai jų dydį nustato teismas.” (CK 6.249 straipsnis)

3. Ribotos atsakomybės įmonės

Ribotos atsakomybės įmonė – tai juridinis asmuo, kurio savininkas ar savininkai neatsako už juridinio asmens skolas, o juridinis asmuo neatsako už savininko ar savininkų skolas. Lietuvoje populiariausiomis ribotos atsakomybės įmonėmis yra uždarosios akcinės bendrovės („UAB”) ir mažosios bendrijos („MB”).

Vykdydami veiklą per ribotos atsakomybės įmonę jūs užsitikrinsite, kad jūsų profesinės veiklos skolos niekaip tiesiogiai neįtakos jūsų asmeninio turto (pvz., gyvenamojo būsto, automobilio ir kt.). Jeigu jūsų veikla bus nuostolinga ar sukelsite nuostolius klientams, kurių nepajėgsite atlyginti, turėsite paskelbti įmonės bankrotą. Prarasite turtą, kurį įnešėte į įmonę ją steigdami bei sukaupė įmonė vykdydama veiklą. Jūsų asmeninis turtas niekaip nebus paveiktas vykdomo įmonės bankroto.

Įsisteigti UAB ar MB galima nuotoliniu būdu ir vos per keletą dienų. Daugiau informacijos galite rasti čia: https://www.registrucentras.lt/jar/atmintines/e-gidas.php.

___________________

Nuotrauka iš Pixabay.

Parašykite komentarą