Pastebėjote potencialiai pelningą nišą ir nutarėte pradėti savo verslą internete, tačiau nežinote nuo ko pradėti? Šiame straipsnyje rasite atsakymus nuo ko pradėti kūrti savo verslą internete.
1 žingsnis. Sugalvokite savo verslo ženklą
Verslo ženklas (angl. „brand”) – tai jūsų verslo „veidas” pagal kurį klientai galės atpažinti jus. Nepagailėkite laiko tam, kad sukūrtumėte įsimenamą ir originalų ženklą, kuris klientams kels pasitikėjimą ir akimirksniu padės atskirti jus nuo kitų paslaugų teikėjų ar prekių pardavėjų.
Verslo ženklas – tai absoliučiai viskas, kas leidžia atskirti jūsų paslaugas ir produktus nuo kitų asmenų paslaugų ir produktų. Žodis arba žodžių junginys yra paprasčiausias tokio ženklo pavyzdys (tiksliau būtų sakyti, kad tai paprasčiausia verslo ženklo dalis, nes verslo ženklas yra gerokai platesnė sąvoka nei prekės ženklas). Pavyzdžiui: „Nike”; „Apple”; „Audimas”; „Tesonetas”.
Jūsų vardas taip pat gali būti verslo ženklu. Pavyzdžiui, Marques Brownlee. Jis yra amerikiečių YouTuberis, geriausiai žinomas dėl savo į technologijas orientuotų vaizdo įrašų ir podkasto „Waveform”. Jo vardas ir pavardė yra jo ženklu, kuris jam padeda parduoti savo paslaugas ir būti atskirtam nuo kitų panašias paslaugas teikiančių kūrėjų.
Šūkiai, dizainas, dainos (garsai), kvapai ir pan. taip pat gali būti verslo ženklo dalimi.
Internete dešimtys ar net tūkstančiai verslininkų siūlo savo paslaugas ir prekes. Tik išskirtinis verslo ženklas padės jums išsiskirti, tapti atpažįstamu ir įsitvirtinti kaip tam tikros srities autoritetui ir sėkmingai išvystyti internetinį verslą.
Kuriant verslo ženklą internete, kertinį vaidmenį vaidina prekės ženklai ir domeno vardai.
#1. Prekės ženklai
Prekių ženklu (angl. „trademark”) gali būti bet koks žymuo, kurio pagrindinė paskirtis yra atskirti jūsų paslaugas bei prekes nuo kito asmens prekių arba paslaugų.
Atminkite, kad kūrdami savo prekės ženklą turite nepažeisti kitų asmenų intelektinės nuosavybės teisių. Jūsų prekės ženklas negali būti identiškas ar panašus į jau įregistruotus prekės ženklus. Juos galite rasti toliau nurodytose duomenų bazėse:
- „Google”. Pagooglinkite žodį ar žodžius, kurį ar kuriuos norite pasirinkti kaip savo prekės ženklą. Jeigu jis ar jie sutampa su jau esamais prekių ženklais, įmonių pavadinimais ir t. t., nenaudokite tokio žodžio ar žodžių, nes rizikuojate įsivelti į ginčą su jau naudojamo ženklo savininku;
- Patikrinkite žodį ar žodžius WIPO duomenų bazėje, kad nustatytumėte jo tapatumą ar panašumą (jei toks yra) į jau tarptautiniu mastu įregistruotus prekių ženklus;
- Patikrinkite pavadinimą EUIPO duomenų bazėje, kad nustatytumėte tapatumą ar panašumą į ES registruotus prekės ženklus;
- Patikrinkite nacionaliniuose prekių ženklų duomenų bazėse, jeigu veiklą vykdyti planuojate konkrečioje valstybėje. Pavyzdžiui, jeigu jūsų verslas bus orientuotas į Lietuvą, patikrą atlikite VPB duomenų bazėje.
Nėra privaloma oficialiai registruoti ženklo, kad galėtumėte jį naudoti kaip jūsų prekės ženklą. Tačiau tą padaryti yra rekomenduotina, nes tai suteiks papildomos apsaugos Jūsų ženklui ir leis užsitikrinti, kad kiti asmenys negalės naudoti ženklo tapataus ar panašaus į jūsų.
#2. Domeno vardai
Domeno vardas – tai žmogui suprantamas bet kurio internete esančio resurso (pvz., interneto svetainės) adresas. Domeno vardas užima centrinę vietą kuriant jūsų verslą internete, nes tai jūsų paslaugų teikimo ar prekybos vietos adresas skaitmeniniame pasaulyje (internete).
Kai tik išsirinksite savo domeno vardą, iš karto jį užregistruokite savo vardu. Kodėl? Dėl kibernetinio skvotingo (angl. „cybersquatting”).
Kas yra kibernetinis skvotingas?
Kibernetinis skvotingas (taip pat žinomas kaip domenų skvotingas) – tai interneto domeno vardo registravimas, prekyba juo arba jo naudojimas turint nesąžiningų ketinimų pasipelnyti iš kitam asmeniui priklausančio prekių ženklo geros reputacijos. Kibernetinis skvoteris, užregistravęs domeną, siūlo parduoti jį asmeniui ar įmonei, kuriai priklauso pavadinime esantis prekių ženklas, už kainą, kuri šimtus ar tūkstančius kartų viršyja domeno registracijos kaštus.
Pats terminas kibernetinis skvotingas kilęs iš „skvotinimo”, t. y., apleistos ar neužimtos patalpos ar pastato, kuris skvoteriui nepriklauso, kurio jis nenuomoja ar neturi kitokio leidimo juo naudotis, užėmimo.
Šaltinis: Wikipedia
Domeno vardą sudaro du elementai. Pavyzdžiui, „valanciauskas.lt” yra domeno vardas. „valanciauskas” yra unikalus vardas, o „.lt” yra priesaga arba paskutinė domeno vardo dalis. Kaip taisyklė, domeno priesagos nusako domeno sąsają su valstybe arba indikuoja puslapio paskirtį:
- .com (paprastai tokias priesagas naudoja pelno siekiantys asmenys).
- .org: (paprastai naudoja ne pelno siekiančios organizacijos).
- .edu: (paprastai naudoja švietimo įstaigos).
- .lt (tokias priesagas naudoja asmenys, kurie indikuoja ryšį su Lietuva).
- .de (tokias priesagas naudoja asmenys, kurie indikuoja ryšį su Vokietija).
- .it (tokias priesagas naudoja asmenys, kurie indikuoja ryšį su Italija).
- ir t. t.
Nors domeno vardai yra labai svarbūs vystant verslą internete, privatūs asmenys negali nuosavybės teise įgyti domeno vardų. Jie gali tik išsinuomoti juos tam tikram laikotarpiui. Pagrindiniai domeno vardų nuosavybės ir valdymo sistemos dalyviai yra ICANN ir IANA.
Pažymėtina, kad minėtos organizacijos tiesiogiai nebendrauja su privačiais asmenimis. Jeigu norite išsinuomoti domeno vardą, turite susirasti tarpininką. Pavyzdžiui:
2 žingsnis. Pasirinkite verslo formą: įmonė ar individuali veikla
#1. Verslo vykdymas įsteigus įmonę
Įmonę galima įsteigti pateikus tam tikrus dokumentus ir informaciją organizacijai, kuri užsiima tokio pobūdžio veikla. Lietuvoje tokia institucija yra VĮ Registrų centras.
Paprastai įmonės steigimo procesą sudaro šie etapai (žingsniai):
1 žingsnis: įmonės pavadinimo pasirinkimas.
2 žingsnis: įmonės įstatų parengimas. Įstatai – tai dokumentas, kuriame nurodomos taisyklės, pagal kurias įmonė turi būti valdoma. Paprastai juose nurodomas bendrovės pavadinimas, ketinama vykdyti veikla, valdymo organai, jų sprendimų priėmimo tvarka ir pan.
3 žingsnis: kitų steigimo dokumentų parengimas, kuriais nustatoma bendrovės buveinė, skiriamas direktorius ir kiti valdymo organai (jeigu tokie yra sudaromi) ir pan. Kiekviena įmonė turi turėti registruotos buveinės adresą. Registruota buveinė yra oficialus teisinis įmonės adresas.
4 žingsnis: minėtų steigimo dokumentų tvirtinimas pas notarą (jeigu jis yra reikalingas) bei jų pateikimas organizacijai, kuri registruoja įmones (pvz., VĮ Registrų centrui).
Įsteigti įmonę galite savarankiškai arba pasitelkdami tarpininkus (tokia veikla užsiimančią įmonę arba advokatų kontorą).
#2. Verslo vykdymas įregistravus individualią veiklą
Individuali veikla – tai savarankiška veikla, versdamasis kuria fizinis asmuo teikia paslaugas ar parduoda prekes ir taip siekia gauti pajamų. Individidualią veiklą vykdantis asmuo taip pat vadinamas laisvai samdomu darbuotoju arba frylanceriu.
Lietuvoje pradėti vykdyti individualią veiklą yra labai paprasta. Pakanka pateikti specialios formos prašymą Valstybinei mokesčių inspekcijai. Po registracijos, teikiant paslaugas ar parduodant prekes privalu išrašyti sąskaitas bei specialiame žurnale fiksuoti gaunamas pajamas. Mokesčius už pajamas gautas per einamuosius metus privalu deklaruoti ir sumokėti iki kitų metų gegužės mėn.
Individuali veikla pagal verslo liudijimą – tai speciali individualios veiklos rūšis. Jos ypatybė, kad turint verslo liudijimą galima verstis tik tam tikra veikla (tokias veiklas galite rasti verslo liudijimų klasifikatoriuje), o daugumą mokesčių reikia sumokėti iš anksto, nepriklausomai nuo to ar jūs gausite pajamų iš savo veiklos ar ne.
Plačiau apie individualią veiklą: https://www.vmi.lt/evmi/pradedu-individualia-veikla.
#3. Ką pasirinkti: įmonę ar individualią veiklą?
Tumpas atsakymas, įvertinus visus pranašumus ir trūkumus: vykdyti veiklą įsteigus įmonę yra geresnis pasirinkimas.
Įmonė yra ribotos atsakomybės asmuo (pažymėtina, kad kai kurios teisinės formos įmonės yra neribotos atsakomybės. Pavyzdžiui, individualios įmonės). Tai reiškia, kad jei jūsų verslas žlugs, prarasite tik į įmonę investuotus pinigus. Jūsų asmeninis turtas (pvz., automobilis, namas ir pan.) liks nepasiekiamas jūsų įmonės kreditoriams.
Įmonės įsteigimas kainuoja, tačiau, palyginus nedaug. Jeigu steigsite mažąją bendriją ar uždarąją akcinę bendrovę tiesiogiai per VĮ Registrų centrą (t.y., be notaro), steigimas gali kainuoti vos šimtą eurų. Po įsteigimo didesnes išlaidas sudarys įmonės veiklos palaikymo kaštai, visų pirma, buhalterijos vedimas, deklaracijų teikimas Valstybinei mokesčių inspekcijai, SODRAI ir pan. Jeigu nuspręsite likviduoti įmonę, tai jums kainuos gerokai brangiau nei ją įsteigti ir tam gali prireikti ne vieno mėnesio.
Vykdant verslą individualios veiklos pagrindu, taikomų teisinių reikalavimų yra mažiau, nei veiklą vykdant per įmonę. Jeigu jūsų apyvarta nėra didelė ir nereikia registruotis pridėtinės vertės mokesčio (PVM) mokėtoju, individualia veikla užsiimančio asmens buhalterinė apskaita yra gerokai paprastesnė, nei įmonės. Be to, ir visokių deklaracijų, kurias reikia teikti valstybinėms institucijoms yra apčiuopiamai mažiau.
Tačiau individuali veikla turi vieną didelį trūkumą. Ją užsiimantys asmenys atsako visu savo turtu. Kitaip tariant, individualia veikla užsiimančių asmenų atsakomybė yra neribota. Jeigu verslas nepasiseks, atsiras skolų, kreditoriai savo reikalavimus galės patenkinti ir iš verslininko asmeninio turto.
Pirminiame verslo kūrimo etape, ypatingai jei teikiate paslaugas ir nesate tikri ar verslas pasiseks, individuali veikla, nepaisant jos trūkumų, gali būti priimtinu būdu pradėti savo verslą. Jeigu verslas seksis, plėsis, tada rekomenduotina įsisteigti UAB ar MB ir visa veiklą vykdyti per ją.
3 žingsnis. El. parduotuvė/puslapis paslaugoms teikti ar prekėms parduoti
Fizinėje erdvėje paslaugos teikiamos biuruose, o prekės parduodamos parduotuvėse. Virtualioje erdvėje (internete), biurų ir parduotuvių atitikmuo yra el. parduotuvė ar svetainė, kurių pagalba siūlomos paslaugos ir prekės, vykdomas užsakymų priėmimas ir apdorojimas.
El. parduotuvė/svetainė gali priklausyti jums arba jūs galite ją išsinuomoti:
#1. Asmeninė el. parduotuvė/puslapis
Tvariausias internetinio verslo plėtojimo būdas – turėti savo elektroninę parduotuvę/puslapį, t.y., pačiam įsigyti domeno vardą, išsinuomoti virtualųjį serverį ir pačiam arba su tokias paslaugas teikiančių įmonių pagalba susikurti elektroninę parduotuvę/puslapį.
Apie visą tai plačiau:
- Išsinuomokite virtualų serverį („hostingas”). El. parduotuvė/svetainė – tai tarpusavyje susietų failų ir segtuvų visumą. Jiems talpinti reikalinga vieta, t.y., serveris (paprastai tariant, serveris – tai per internetą pasiekiamas specialus kompiuteris, kuriame talpinama el. parduotuvė/svetainė). Finansiškai optimaliausias variantas – tai išsinuomoti dalį serverio (t.y., virtualų serverį). Tokias paslaugas teikia, pavyzdžiui, „Hostinger„, „DreamHost” ar „BlueHost„.
- Užregistruokite domeno vardą.
- Įdiekite serveryje „WordPress” (jeigu jums nepatiks ši TVS, galite naudoti tokias alternatyvas kaip „Joomla„, „Drupal” ir k.). „WordPress” yra turinio valdymo sistema (TVS), kuri leidžia sukūrti svetainę ar tinklaraštį „nuo nulio” ir vėliau valdyti jį. „WordPress” yra nemokama atvirojo kodo programinė įranga, išleista pagal GPL licenciją. Ją naudoja milijonai žmonių ir įmonių visame pasaulyje, įskaitant daugelį didelių organizacijų, tokių kaip „The Guardian”, „Forbes” ir pan. Atkreipkite dėmesį, kad jums reikia „WordPress.org”, bet ne „WordPress.com”. WordPress.org yra nemokama atvirojo kodo turinio TVS. WordPress.com yra mokama talpinama programinės įrangos kaip paslaugos (SaaS) platforma, kuri leidžia sukurti svetainę naudojant „WordPress” TVS.
- Sukūrkite svetainės puslapius ir įrašus.
- Pasirinkite svetainės dizainą. Yra daugybė būdų, kaip pritaikyti „WordPress” pagrindu sukūrtą svetainę. Plačiau apie tai galite sužinoti tokiose svetainėse kaip „WP Beginner„.
#2. Nuomota el. parduotuvė/puslapis
Jeigu nenorite kūrti savo el. parduotuvės/puslapio, ją galite išsinomuoti iš tokias paslaugas teikiančių bendrovių. Pavyzdžiui:
Šių bendrovių siūlomos el. parduotuvės/puslapiai yra labai intuityvios ir lengvai pritaikomos prie jūsų ir jūsų klientų poreikių. Savo internetinę parduotuvę sukursite nemokėdami programuoti.
Tačiau, atkreipkite dėmesį į svarbų aspektą:
„Squarespace” paslaugų sąlygose yra numatyta, kad iš „Squarespace” platformos jos klientai gali persikelti tik tokius elementus ir informaciją:
- Maketavimo puslapiai.
- Vienas tinklaraščio puslapis, įskaitant visus įrašus ir komentarus.
- Teksto blokai.
- Paveikslėlių blokai.
- Kitų blokų, pavyzdžiui, įterpimo bloko, „Twitter” bloko ir „Instagram” bloko, tekstas bus eksportuojamas su minimalia struktūra.
- Galerijos puslapiai.
- Projekto puslapiai.
Šių elementų persikelti iš „Squarespace” platformos negalėsite:
- Kiti puslapių tipai (įskaitant albumo puslapius, viršelio puslapius, rodyklės puslapius, informacinius puslapius, įvykių puslapius, portfelio puslapius ir parduotuvės puslapius)
- Konkretaus puslapio antraštės, poraštės ir šoninės juostos turinys.
- Daugiau nei vienas tinklaraščio puslapis.
- Aplankai.
- Garso blokai.
- Produktų blokai.
- Vaizdo įrašų blokai.
- Juodraščiai.
- Svetainės stiliaus failai.
Ką tai reiškia? „Squarespace” yra nemažos dalies jūsų svetainės savininku, bet ne jūs! Jūs būsite savo turinio (straipsnių, aprašymų, nuotraukų ir kt.) savininku, bet negalėsite iš „Squarespace” persikelti savo parduotuvės kaip visumos. Jeigu „Squarespace” nuspręs drastiškai padidinti paslaugų kainą arba apskritai nuspręs nutraukti paslaugų teikimą, turėsite iš naujo atkurti savo svetainę kitoje platformoje. Turėsite į naujai sukūrtą svetainę rankiniu būdu sukelti visus savo straipsnius, aprašymus, paveikslėlius ir kt. „Squarespace” nesuteikia galimybės persikelti svetainės kaip visumos.
Pažymėtina, kad panašios nuostatos taikomos ir kitų tokių paslaugų teikėjų (Wix, etc.).
#3. Sub-parduotuvės nuoma
„Amazon”, „eBay”, „Pigu.lt” ir kitose panašiose platformose galima išsinomuoti el. erdvę (sub-parduotuvę), kurioje galėsite siūlyti savo prekes šių platformų klientams. Vykdydami veiklą per tokią sub-parduotuvę galėsite pasiekti didelę auditoriją ir, jeigu pasiseks, sparčiai išplėsti savo verslą. Sub-parduotuvės „įsirengimas” yra labai paprastas, nereikalaujantis jokių programavimo įgūdžių.
Tačiau verslas per sub-parduotuves turi ir ženklių trūkumų. Tokiose platformose kaip „Amazon” yra taikomi milžiniški komisiniai mokesčiai, sunku konkuruoti su kitais toje pačioje platformoje veikiančiais pardavėjais, sudėtinga sukūrti kokį nors klientų prisirišimą prie jūsų prekės ženklo, be to, esate visiškai priklausomi nuo tokių platformų operatorių. Jeigu jie pakelia savo paslaugų įkainius ar įveda papildomus reikalavimus sub-parduotuvių nuomininkams, jūs atsiduriate nepavydėtinoje situacijoje. Sub-parduotuvės uždarymas gali reikšti ir jūsų verslo pabaigą.
#4. Kurį variantą pasirinkti?
Rekomenduotina siūlyti savo produktus ir paslaugas keliuose kanaluose. Taip sumažinsite priklausomybę ir riziką. Jeigu jūsų veiklos modelis nesudaro sąlygų siūlyti paslaugas ar prekes keliuose vietose (kanaluose), tada rekomenduotina susikūrti tik savo asmeninę el. parduotuvę/pauslapį.
4 žingsnis. Verslo planas
Verslas gali būti sėkmingu tik, jeigu turite aiškų ir konkretų planą kaip ketinate iš savo verslo uždirbti. Tam reikia gerai suprasti kas bus jūsų klientas, ko jam reikia, kas jūsų konkurentai, kokios bendros rinkos, kurioje veiksite, tendencijos ir pan. Atsakymus į visus šiuos klausimus pradedantysis verslininkas turi atsakyti iki verslo pradžios. Patogiausia tai padaryti parengiant vadinamąjį verslo planą.
Verslo planas turi apimti ir finansinius klausimus. Būtina suskaičiuoti kiek turite pinigų verslo pradžiai, jeigu nepakankamai, tai iš kur planuojate gauti trūkstamą sumą, kokią apyvartą planuojate pasiekti pirmais metais ir t.t. Pažymėtina, kad jei neturite pakankamai nuosavų lėšų verslo pradžiai, jį finansuoti galite gaudami paskolą iš banko arba gaudami finansavimą iš kitų šaltinių (pvz., sutelktinio finansavimo platformų, profesionalių investuotojų ir pan.).
5 žingsnis. Verslo viešinimas (reklama)
Pradėti verslą yra palyginti lengva. Kur kas sunkiau jį plėtoti. Jūsų verslo žinomumas yra raktas į sėkmę.
Populiariausi būdai ir kanalai, kurių pagalba galite viešinti savo verslą ir pritraukti naujus klientus:
- Socialiniai tinklai („Facebook”, „Instagram” ir kt.).
- Reklama internete („Google” ir kt.).
- Tiesioginė rinkodara (tiesioginiai skambučiai ir el. laiškai potencialiems klientams).
- SEO (norint būti „Google” paieškos rezultatų viršuje).
- Televizijos ar radijo reklama (ji vis dar gali veikti, jei jūsų potencialūs klientai (tikslinė grupė) žiūri televizorių arba klausosi radijo).
Pats efektyviausias būdas pritraukti naujus klientus – tai atsidurti „Google” paieškos rezultatų viršuje. Pasiekti tai gali padėti SEO.
Kas yra SEO?
Šios trys raidės anglų kalba verčiamos į Search Engine Optimization – arba kitaip – paieškos sistemų optimizavimas. SEO užtikrina ir nuolat gerina svetainės poziciją pirmajame paieškos rezultatų puslapyje – SERP (Search Engine Results Page- liet. paieškos rezltatų puslapyje), Google, Bing, Yahoo ir kitose platformose. Pagrindinė SEO optimizavimo paskirtis – padėti tinklapiams tapti greičiau surastiems tarp konkurentų svetainių. Svetainės, kurios nėra optimizuotos, turi labai mažą tikimybę patekti į TOP 10 paieškos rezultatuose pagal populiarias užklausas. Taigi, ambicingi verslai turėtų žinoti, kad SEO yra itin svarbi rinkodaros sudėtinė dalis. SEO padeda sukurti ilgalaikę strategiją, kuri didina svetainės matomumą ir prekės ženklo atpažįstamumą, taip pat generuoja organinį srautą į svetainę, kas savaime gerina pardavimus.
Šaltinis: https://www.iv.lt/kas-yra-seo-ir-kodel-jis-svarbus-svetainei
___________________
Nuotrauka iš Pixabay.