Darbo santykiai prasideda darbdaviui ir darbuotojui sudarius darbo sutartį. Šis dokumentas nustato esmines darbo sąlygas. Be šio dokumento, darbuotojo darbą reguliuoja vidinės darbo tvarkos, kurias gali arba privalo parengti ir patvirtinti darbdavys.
- 1. Darbo tvarkos taisyklės
- 2. Darbo apmokėjimo sistema
- 3. Lygių galimybių politikos įgyvendinimo ir vykdymo priežiūros principų įgyvendinimo priemonės
- 4. Darbuotojų asmens duomenų saugojimo politika ir jos įgyvendinimo priemonės
- 5. Smurto ir priekabiavimo prevencijos politika
- 6. Konfidencialios informacijos sąrašas
1. Darbo tvarkos taisyklės
Darbo tvarkos taisyklėse nustatomas darbuotojų darbo laikas, jų pagrindinės teisės ir pareigos, reikalavimai elgesiui bei aprangai, atostogų suteikimo tvarka, bendri reikalavimai rengiamiems dokumentams ir t.t. Šias taisykles gali sudaryti vienas dokumentas arba keli tarpusavyje susieti dokumentai. Pavyzdžiui, Darbo tvarkos taisyklės gali nustatyti tik esmines darbuotojų pareigas ir teises, o jo prieduose gali būti nustatomos atostogų skyrimo, dokumentų rengimo ir pan. sąlygos.
2. Darbo apmokėjimo sistema
Jeigu darbdavys ir darbuotojai nėra sudarę kolektyvinės sutarties ir vidutinis darbuotojų skaičius yra 20 ir daugiau, darbdavys privalo parengti ir patvirtinti Darbo apmokėjimo sistemą.
Darbo apmokėjimo sistema – tai dokumentas, kuriame nurodoma:
- darbuotojų kategorijos pagal pareigybes ir kvalifikaciją bei kiekvienos jų apmokėjimo formos;
- darbo užmokesčio dydžiai;
- papildomo apmokėjimo (priedų ir priemokų) skyrimo pagrindai ir tvarka;
- darbo užmokesčio indeksavimo tvarka.
3. Lygių galimybių politikos įgyvendinimo ir vykdymo priežiūros principų įgyvendinimo priemonės
Darbdavys, kurio vidutinis darbuotojų skaičius yra 50 ir daugiau, privalo paskelbti lygių galimybių politikos įgyvendinimo ir vykdymo priežiūros principų įgyvendinimo priemones. Šio dokumento tikslas yra užtikrinti, kad darbuotojai nebūtų diskriminuojami dėl lyties, rasės, socialinės padėties, priklausomybės politinėms partijoms ir pan.
4. Darbuotojų asmens duomenų saugojimo politika ir jos įgyvendinimo priemonės
Darbdavys privalo gerbti darbuotojų teises į privatų gyvenimą ir į asmens duomenų apsaugą. Darbdaviui įgyvendinant nuosavybės ar valdymo teises į darbo vietoje naudojamas informacines ir elektroninių ryšių technologijas, negali būti pažeidžiamas darbuotojų asmeninio susižinojimo slaptumas.
Siekiant įgyvendinti aukščiau nurodytas darbuotojų teises, darbdavys turi parengti ir patvirtinti darbuotojų asmens duomenų tvarkymo politiką. Rengiant šį dokumentą, privalu vadovautis Bendruoju duomenų apsaugos reglamentu („BDAR”) bei Asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymu.
5. Smurto ir priekabiavimo prevencijos politika
Darbdavys, kurio vidutinis darbuotojų skaičius yra daugiau kaip 50, privalo patvirtinti Smurto ir priekabiavimo prevencijos politiką.
Smurto ir priekabiavimo prevencijos politikoje turi būti nustatyta:
- smurto ir priekabiavimo atpažinimo būdai;
- galimos smurto ir priekabiavimo formos;
- supažindinimo su smurto ir priekabiavimo prevencijos priemonėmis tvarka;
- pranešimų apie smurtą ir priekabiavimą teikimo ir nagrinėjimo tvarka;
- apie smurtą ir priekabiavimą pranešusių asmenų ir nukentėjusių asmenų apsaugos priemonės ir jiems teikiama pagalba;
- darbuotojų elgesio (darbo etikos) taisyklės;
- kita informacija, susijusi su smurto ir priekabiavimo prevencija.
6. Konfidencialios informacijos sąrašas
Darbo kodeksas nenustato imperatyvios pareigos darbdaviui sudaryti ir patvirtinti konfidencialios informacijos sąrašą, tačiau tai rekomenduotina padaryti. Tokiame sąraše turėtų būti išvardinta informacija, kurią darbdavys laiko slapta ir saugotina. Su šiuo sąrašu supažindinus darbuotojus, tai, iš vienos pusės, suteiks darbuotojams aiškumo kokia informacija laikoma slapta, iš kitos pusės, darbuotojui pažeidus konfidencialumo pareigą, darbdavys galės lengviau apginti savo pažeistas teises ir interesus.
___________________
Nuotrauka iš Pixabay.