Tiesa, kad užsienio el. parduotuvėse galima rasti pigesnių prekių nei Lietuvoje. Tiesa ir tai, kad prekių asortimentas, pavyzdžiui, JAV el. parduotuvėje gali būti ženkliai platesnis nei Lietuviškoje.
Tačiau verta turėti omenyje, kad apsipirkimas Lietuviškose el. parduotuvėse suteikia keletą pranašumų, kurių galite negauti pirkdami pas užsienio prekybininkus.
#1. Suteikiama 2 metų garantija
Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas numato, kad vartotojų įsigyjamoms prekėms turi būti suteikiamas įstatyminis 2 metų garantinis terminas. Jo metu, prekei sugedus, pardavėjas savo sąskaita privalo ją suremontuoti, pakeisti nauja arba grąžinti už prekę sumokėtą kainą.
Perkant prekes kitų valstybių el. parduotuvėse (išskyrus Europos Sąjungos, kurioje visi pardavėjai privalo suteikti dviejų metų garantiją), neretai suteikiamas tik 1 metų garantinis terminas arba nesuteikiamas visai. Papildomas garantinis terminas (+1, 2 ar daugiau metų) suteikiamas už papildomą mokestį. Šis mokestis gali būti pakankamai ženklus ir siekti net 10-30 proc. galutinės prekės kainos.
Perkant prekę, ypač už didelę kainą, verta atkreipti dėmesį į garantinio termino trukmę. Jeigu garantija nėra suteikiama visai arba suteikiama trumpesniam terminui nei Lietuvoje, mažesnė kaina gali būti sąlygota prastesnių garantijos sąlygų. Trumpesnė garantija – didesnė rizika, kad daiktui sugedus, jį remontuoti turės pirkėjas savo sąskaita.
#2. Faktinė galimybė pasinaudoti suteikiama garantija
Lietuvoje įstatymai įpareigoja kiekvieną el. parduotuvės savininką (pardavėją) garantinio termino metu remontuoti, keisti arba grąžinti sugedusios prekės kainą. Pasinaudoti šia teise – paprasta. Tereikia susisiekti su pardavėju ir pristatyti jam sugedusią prekę.
Pasinaudoti garantiniu aptarnavimu prekei, pirktai užsienio el. parduotuvėje, gali būti sudėtingiau. Jeigu prekė buvo įsigyta, tarkime, JAV, tai sugedusią prekę reikia siųsti atgal į JAV. Siuntimo kaštai, muitinės formalumai, el. parduotuvės politika (ji gali atsisakyti priimti paštu gautas prekes) gali tapti brangiai įveikiama kliūtimi.
Stambūs gamintojai („Apple”, „Samsung” ir pan.) neretai suteikia pasaulinę garantiją, įgalinančią pirkėją, gamintojo nustatytomis sąlygomis, pasinaudoti garantiniu aptarnavimu bet kurioje valstybėje, kurioje veikia gamintojo atstovas.
Jeigu Lietuvoje veikia oficialus gamintojo atstovas, sugedusią prekę galima pateikti jam. Tačiau, svarbu atkreipti dėmesį, kad tokiai pasaulinei garantijai bus taikomos paties gamintojo sąlygos.
Jeigu, tarkime, „Samsung” suteikia 1 metų garantiją, tai nepaisant to, kad Lietuvoje veikia oficialus „Samsung” atstovas, kreiptis dėl remonto galėsite tik 1 metų laikotarpyje. 2 metų garantija galiotų tik, jeigu prekė būtų įsigyta tiesiogiai iš Lietuvoje veikiančio „Samsung” atstovo.
#3. Vartotojų teisių gynyba
Jeigu Lietuvos pardavėjas atsisako atlikti garantinį aptarnavimą arba atlieka jį netinkamai ir nesutinka patenkinti vartotojo teisėtų reikalavimų pašalinti trūkumus, vartotojas gali kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT) arba kitas valstybines institucijas (plačiau: Vartotojų apsauga: į ką kreiptis teisių pažeidimo atveju?). Kreipimasis į VVTAT nieko nekainuoja. VVTAT padės vartotojui įgyvendinti pastarojo teises, kurias jam suteikia teisės aktai.
Vartotojui įsigijus prekę ar paslaugą kitoje nei jo gyvenamosios vietos Europos Sąjungos („ES”) valstybėje, Norvegijoje ar Islandijoje, ir kitos šalies pardavėjui atsisakius įgyvendinti vartotojo teises, pastarasis turi teisę kreiptis į Europos vartotojų centrą.
Įsigijus prekes iš ne ES valstybės, Norvegijos ar Islandijos pardavėjo, vartotojas gali apginti savo teises tik tiesiogiai kreipdamasis į tų šalių institucijas, ginančias vartotojų teises (jeigu tokios yra). Pažymėtina, kad padaryti tą gali būti sudėtinga ir brangu.
Absoliučioje daugumoje atvejų, tarkime, JAV ar Kinijos pardavėjui atsisakius įgyvendinti pirkėjo (vartotojo) teises, pastarasis tegalės tik palikti neigiamus atsiliepimus apie tokį pardavėją internete. Kitos poveikio priemonės pardavėjo atžvilgiu bus nepasiekiamos daugeliui pirkėjų arba teisių įgyvendinimo kaštai bus didesni nei tikėtina nauda, t.y., bus neracionalu ginti pirkėjo pažeistas teises.
___________________
Nuotrauka iš Pixabay.